Omega-3 mastné kyseliny: esenciální tuk

Omega-3 mastné kyseliny: esenciální tuk

Nasycené a nenasycené mastné kyseliny

V podstatě musíte rozlišovat mezi nasycenými a nenasycenými mastnými kyselinami. Mezi nasycené látky patří všechny živočišné tuky a například palmový olej. Nejsou pro nás životně důležité a jsou dokonce škodlivé pro zdraví, protože jsou odpovědné mimo jiné za zvýšení hladiny cholesterolu v krvi na nezdravou úroveň.
S nenasycenými mastnými kyselinami je to složitější. Existují mononenasycené a polynenasycené mastné kyseliny. Mononenasycené mastné kyseliny se nacházejí například v olivovém oleji, řepkovém oleji a mnoha oříšcích a semenech. Tělo je schopno si je samo vytvořit, proto nejsou podstatné.
chia semena
Polynenasycené kyseliny jako jsou omega-3 mastné kyseliny (alfa-linolenové kyseliny) a mastné kyseliny omega-6 (kyselina linolová), obsažené ve světlicovém oleji nebo slunečnicovém oleji. Tyto názvy jsou odvozeny z chemické struktury mastných kyselin a jsou založeny na poloze dvojných vazeb. Polynenasycené mastné kyseliny tělo nemůže produkovat samo, jsou tedy nezbytné.
talíř sardinek

Funkce

Seznam procesů, v nichž jsou tyto látky obsaženy v těle, je dlouhý. To však ukazuje, jak důležité jsou takové vysoce kvalitní tuky pro naše tělo:

●     konstrukce buněčných membrán.
●     produkce hormonů.
●     správná funkce očí, nervů a svalů.
●     zabraňují trombóze.
●     působí proti zánětu.
●     podporují imunitní systém.
●     podporují krevní oběh,
●     kyselina α-linolenová zajišťuje stabilitu kostí,
●     snižují riziko kardiovaskulárních onemocnění.
 

průhledné kapsle
Tento seznam je jenom výběr mnoha funkcí.
Co se stane při nedostatku omega-3 mastných kyselin?
Deficit těchto látek vede k různým problémům, jako je například hyperkeratóza, náchylnost k infekcím, porucha růstu, vypadávání vlasů a nedostatek krevních destiček. Avšak to, co není okamžitě "viditelné" a proto je obtížné pochopit, je skutečnost, že u pacientů s různými nemocemi je detekovatelná velmi nízká hladina mastných kyselin. Patří sem následující nemoci:

●     deprese
●     rakovina prsu
●     Alzheimerova choroba a demence
●     schizofrenie

Předávkování

Existuje studie, která naznačuje, že nadměrná spotřeba zvyšuje riziko vzniku rakoviny prostaty. Tato studie však nedospěla k závěru, v současné době se dále zkoumá. Předávkování může způsobit nevolnost a zvracení. Jiné jasně zdokumentované vedlejší účinky příliš velkého příjmu nejsou známy.

Denní potřeba

Neexistují konzistentní informace o denní potřebě omega-3 mastných kyselin. Evropský úřad pro bezpečnost potravin (EFSA) uvádí, že denní příjem je 250 miligramů DHA nebo EPA.

Které potraviny obsahují omega-3 mastné kyseliny?

Jak již bylo uvedeno, kyselina α-linolenová se v podstatě vyskytuje v rostlinných potravinách, jako je například lněné semínko nebo vlašské ořechy. kyselina dokosahexaenová (DHA) a kyselina eikosapentaenová (EPA) je v tuku ryb, jako je úhoř, sleď nebo sardinky.


Omega-3 mastné kyseliny: esenciální tuk
3.3 (65%)4
Comments are closed.